معایب شستن فرش در قالیشویی؛ به فرش‌تان رحم کنید!
معایب شستن فرش در قالیشویی

با نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز و یا مناسبت های خاص مانند مراسم خواستگاری و سایر مراسمات خصوصی، بحث شستن فرش‌ها داغ می شود. با مدرن شدن سبک زندگی و مکانیزه شدن فرآیندها و همچنین فاصله گرفتن انسان از شستن فرش در خانه، اولین فکری که سراغ ما می آید شستن فرش در قالیشویی است اما در واقع بسیاری از ما نمی دانیم که شستن فرش در مراکز شستشو دهنده فرش و استفاده از مواد شوینده و دستگاه در این فرآیند تا چه اندازه می تواند به فرش گرانبهای ما آسیب برساند. حال که معضل مطرح شد، چاره چیست؟ برای بررسی معایب شستشوی فرش در قالیشویی و همچنین معرفی جایگزین آن همراه النافرش باشید.

شاید اگر شما هم یک بار فیلم شستن فرش در قالیشویی را ببینید و با نحوه و طرز شستشوی فرش در این مراکز آشنا شوید، دیگر مشتاق سپردن فرش‌های با ارزش خود به این مراکز نباشید. البته بعضا قالیشویی‌هایی نیز یافت می شود که فرآیند شستشو را با دقت و ظرافت بالا پیش می برند و از دستگاه ها و موادی استفاده می کنند که آسیب حداقلی را به فرش شما وارد کنند اما تعداد این مراکز خیلی زیاد نیست و برای شستشوی فرش شما نیز مبالغ بالایی دریافت می کنند. هر بار که فرش خود را به قالیشویی می سپارید باید هزینه‌ای معادل حدود 10 تا 20 درصد ارزش فرش برای شستشوی آن بپردازید و با 5 تا 10 بار شستشو، شما به اندازه کل ارزش فرش به قالیشویی پرداخت کرده‌اید! منهای این نکته، آیا هر زمان که اراده کردید می توانید فرش خود را بشوئید؟ تصور کنید روز بعد شستشو در قالیشویی، روی فرش چای ریخت! پس همه چیز هم هزینه نمی شود و مسائل مهم تری نیز وجود دارد.

در ادامه به تمامی معایب شستن فرش در قالیشویی اشاره می کنیم:

9 تا از معایب شستن فرش در قالیشویی

شستن فرش در قالیشویی

1. احتمال آسیب دیدن فرش

شستن فرش‌ها در قالیشویی ممکن است باعث آسیب دیدن الیاف و ساختار فرش شود. پاره شدن الیاف، از بین رفتن رنگ و کاهش عمر مفید فرش از مضراتی است که قالیشویی می تواند به فرش شما پیشکش کند. شاید شما در کوتاه مدت متوجه این مسئله نشوید اما در دراز مدت و به مرور این موضوع را لمس خواهید کرد و البته ممکن است آن را به پای استفاده زیاد از فرش بگذارید که امری غلط است.

2. استفاده از مواد شیمیایی برای شستشو

در قالیشویی‌ها اغلب از مواد شیمیایی و بعضا متفرقه برای شستن فرش‌ها استفاده می‌شود و گاها از موادی استفاده می کنند که فرش شما را به صورت افراطی زیاد تمیز کند تا کار قالیشویی خوب جلوه کند. این مواد ممکن است باعث تغییر رنگ فرش، ایجاد حساسیت در افراد حساس به مواد شیمیایی یا حتی آلرژی شوند و برای مدتها باعث آزار و اذیت ساکنان خانه شود اما کمتر کسی شک اش به سمت فرش می رود!

3. هزینه بالا

شستن فرش در قالیشویی معمولا هزینه‌بر است. این هزینه می‌تواند بر اساس اندازه و نوع فرش، میزان کثیفی و سایر عوامل متغیر باشد. اگر فرش قیمتی و دستبافت داشته باشید که دیگر هیچی! قیمت شستشو نجومی و تصاعدی محاسبه می شود و گاها تا 20 درصد ارزش فرش باید برای شستشوی آن هزینه کنید.

4. زمان‌بر بودن فرآیند شستشو

شستن فرش در قالیشویی زمان‌بر است. شستن و خشک کردن فرش به مدت چند روز زمان می‌برد و در این مدت نمی‌توان از فرش استفاده کرد. امان از وقتی که قالیشویی شلوغ باشد و نزدیک مناسبت های خاص نیز باشیم چرا که چند روز ممکن است به یک ماه تبدیل شود و در این فاصله شما سختی زیادی متحمل می شوید. چه خوب میشد اگر کل فرآیند شستشو در کمتر از چند ساعت انجام می شد نه؟!

5. عدم تضمین شستشو باکیفیت بالا

در برخی موارد، قالیشویی‌ها نمی‌توانند تضمین کنند که فرش به همان حالت اولیه خود بازگردد و یا به طور کامل تمیز شود. بارها برایتان پیش آمده که فرش از قالیشویی برگشته و هنوز چند لکه رنگ روی آن باقی مانده است. قطعا قالیشویی زیر بار این موضوع نخواهد رفت و هزینه و زمان شما به طور کامل در این فرآیند هدر خواهد رفت.

6. خطر نفوذ آب به زیر فرش

شستن فرش در قالیشویی ممکن است باعث آب‌زدگی و نفوذ آب به زیر فرش شود. رشد قارچ و بوی نامطبوع خطراتی است که توسط این مشکل برای شما ایجاد می شود و ممکن است به سلامتی و حس خوب شما لطمه زند.

7. مشکلات حمل و جابجایی فرش

حمل و نقل فرش‌ها به و از قالیشویی ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بعضا فرش در فرآیند حمل آسیب می بیند و یا مجددا کثیف می شود. به فرش ها روی هم در ماشین حمل و نقل فشار وارد می شود و فرش را که از حالت لول خارج می کنید، به وضوح شکستگی های فرش را می بینید. پاره شدن الیاف حاشیه فرش محصول جابجایی نامناسب فرش در فرآیند حمل و شستشوی فرش در قالیشویی است.

8. تغییر ظاهر و فرم فرش

در قالیشویی، فرش‌ها ممکن است به دلیل فشار و ضربه تغییر شکل دهند و قسمتی یا تمام فرش و حاشیه‌های آن دچار تغییر فرم شود.

9. عدم امکان شستن برخی فرش‌ها

برخی فرش‌ها ممکن است به دلیل نوع الیاف، حساسیت به آب یا محصولات شیمیایی و همچنین گران قیمت بودن و امکان آسیب در فرآیند شستشو نمی توانند توسط قالیشویی شسته شوند و حتی اگر امکان شستشو نیز داشته باشند یا قالیشویی شستشوی آن را گردن نمی گیرد و یا هیچ مسئولیتی بابت آسیب های احتمالی قبول نمی کند.

پس راه عدم شستشوی فرش در قالیشویی چیست؟

نحوه شستن فرش در قالیشویی

احتمالا روفرشی های قدیمی را به یاد می آورید که در خانه مادربزرگها و خانه های قدیمی وجود داشت و برای کثیف نشدن فرش استفاده می شد. شاید نسل ما از آن روفرشی ها خاطره خوبی نداشته باشد چرا که سریعا جمع می شد و اجازه نمیداد که ما راحت روی آن راه برویم و بازی کنیم و همچنین شکل بدی نیز به خانه می داد. طرح های ساده و کلیشه ای داشت و تنوع لازم را برای انتخاب نداشت به طوری که در هر خانه ای می رفتیم همان طرحی را می دیدیم که در خانه خودمان! اما نسل جدیدی روفرشی که به روفرشی کشدار معروف است به کمک ما آمده تا خیال ما را از بابت تمیزی و حفظ کیفیت بافت و ارزش فرش حفظ کند. مجموعه النافرش، اولین و بزرگترین تولید کننده روفرشی کشدار در ایران با پارچه خاص مخمل شانل و بیش از 100 طرح خاص و متنوع روفرشی کشدار در خدمت شماست تا محصولات خود را با گارانتی بی قید و شرط بازگشت وجه و کالا تقدیم کند.

با وجود روفرشی های کشدار دیگر نگران جمع شدن روفرشی نباشد چرا که با وجود کش هایی که دور حاشیه فرش بسته می شوند، به هیچ وجه امکان جمع شدن روفرشی وجود ندارد و شما می توانید مطابق با سلیقه خود از میان طرح ها و رنگ های متنوع این مجموعه یک یا چند طرح را برای خانه خود انتخاب کنید. از روفرشی کشدار 12 متری تا 4 متری، تمامی ابعاد استاندارد فرش در مجموعه النافرش وجود دارد و حتی در صورت نیاز به ابعاد غیر استاندارد، می توانید سفارش خود را به صورت محصولات خاص و یا فرشینه در النافرش ثبت نمایید. کافیست محصولات این مجموعه را از بخش فروشگاه مشاهده نمایید و برای مشاوره رایگان با شماره های تماس فروشگاه النافرش تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت | ورود
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد